Ruoka on kokkaaminen ovat olleet esillä useissa medioissa viime vuosina enemmän kuin koskaan aiemmin. Ihmiset puhuvat entistä enemmän ruoan sisällöstä, hiilijalanjäljestä ja muista ruokaan liittyvistä asioista, joita aiemmin ei osattu ajatellakaan. Olitpa sitten ruokafanaatikko tai et, viime vuosina et ole voinut välttyä lukemasta avokadopastasta, sriracha-kastikkeesta tai vegaaniruokalajien suosion kasvusta. Mutta mistä ruokatrendeistä puhumme vuodesta 2020 eteenpäin?

Kuinka paljon maailma on muuttunut ruoan suhteen viimeisen 10 vuoden aikana? Ei juurikaan? Mieti vielä kerran, ja mieti kuinka paljon maailma on ylipäätään muuttunut digitalisaation ja teknologisen kehityksen suhteen. Ruoka ja ravintolasyöminen yhdistyi vielä 10 vuotta sitten supermarketteihin ja ravintolohin, aivan kuten filmit ja elokuvissa käyminen yhdistyivät elokuvateattereihin ja videovuokraamoihin ja pelaaminen yhdistyi kasinoihin. Vuonna 2020 tilaamme ruokamme Foodorasta tai Woltista, katsomme elokuvat Netflixistä, pelaamme Pokerstarsilla ja seuraamme ruokatrendejä Instagramista ja Redditistä. Ruoka elää samaa digitaalisen murroksen aikaa kuin muutkin vapaa-aikamme.

Ruokiin ja juomiin lisätään CBD:tä

Viime vuosina CBD-hamppuöljy on lyönyt itsensä läpi Euroopassa ja kasvattanut kovasti suosiotaan. Ison-Britannian tilastojen mukaan joka kymmenen britti on käyttänyt CBD-tuotteita. Kyseessä on hamppukasveista saatava ei-psykoaktiivinen yhdiste, ja asiantuntijat uskovat sen suosion lähtevän todelliseen lentoon vuodesta 2020 lähtien – kaikenlaisissa yhteyksissä aina cocktaileista ruoka-annoksiin.

Maailman parhaiden baarien listalla 28. sijoittuneen London’s Scoutin osaomistaja Rich Woods vertaa kannabista uudeksi kaaliksi. Hän ennustaa CBD-öljyä sisältäville juomasekoituksille valoisaa tulevaisuutta. Trendi on nousussa, ja yhä useammat baarit kokeilevat öljyn käyttöä drinkeissään.

Viihdeteollisuuden parissa pitopalvelua tarjoavan Hakuna Foodsin edustajat Annabel Wray ja Victoria Knight kertovat, että myös ruokateollisuus on CBD-öljyn jäljillä. Heidän mukaansa CBD-öljyä sisältäviä ruokia ja juomia tarjoavien ravintoloiden, kahviloiden ja kauppojen määrä tulee kasvavaan lähivuosina. He odottavat myös esimerkiksi CBD:tä sisältävän kuohuviinin ja kahvin yleistymistä kaupoissa.

Ympäristökysymykset vaikuttavat syömistapoihimme

Kun ihmiset ovat muuttuneet koko ajan huolestuneemmiksi ruokamme aiheuttamasta ympäristövaikutuksesta, kokit odottavat nousua paikallisen ja kausittaisen ruoan saralla. Television kokkiohjelmista tutuksi tullut Chris Bavin sanoo uskovansa, että vuodesta 2020 eteenpäin näemmä ruoan fokuksen siirtyvät kohti satokausittaista syömistä, ja käyttöön tulee enemmän kotona kasvatettuja aineksia ja paikallisesti tuotettuja tuotteita kauppoihin ja supermarketteihin.

Tämän takana on useampia syitä, kuten muuttuneen maailman epävarmemmat tuontimarkkinat ja mahdollisesti kasvavat hinnat, sekä myös tietoisuus ruokamme ympäristökustannuksista ja hiilijalanjäljestä. Ravintolamestari Matt Tebbut näkee myös paikallisten kausituotteiden trendin nousevan esille tulevaisuudessa. Hän uskoo, että siitä tulee paljon tärkeämpää laajemmalle osalle väestöä. Hän toivoo tämän tarjoavan paljon odotettua tukea pienille tuottajille ja paikallisille maanviljelijöille.

Kasvipohjainen ruoka nostaa suosiotaan

Vegaanien määrä on ollut jatkuvassa kasvussa Euroopassa. Esimerkiksi Isossa-Britanniassa toimivan Vega Society -järjestön mukaan vegaanien määrä maassa on nelinkertaistunut vuoden 2014 jälkeen jopa 600 tuhanteen ihmiseen. Heidän tilastonsa ennustavat, että vegaanien ja kasvissyöjien osuus nousee neljännekseen väestöstä vuoteen 2025 mennessä, jolloin puolet väestöstä tulee olemaan niin sanottuja flexitareja, eli pääasiassa kasvipohjaista ruokavaliota noudattavia.

The Oxford Kitchen -ravinton Michelin tähdellä palkittu keittiömestari Paul Welburn uskoo, että juuri flexitareilla tulee olemaan suuri vaikutus ravintoloiden ruokalistoihin. Hän arvelee, että vuodesta 2020 lähtien nähdään valtava nousu sellaisissa ravintola-asiakkaissa, jotka eivät elä vegaanista elämäntyyliä ja jotka pyytävät vegaanisia annoksia, koska he haluavat tehdä joustavia muutoksia ruokavalioonsa. Lähivuosina yhä useamman ennustetaan ottavan käyttöön flexitarisen ruokavalion. Lihaa ei enää demonisoida, vaan sitä syödään enemminkin tiedostavampia määriä.

Kasvipohjainen ruoka

Kokkien ja ruokaintoilijoiden ennusteiden mukaan myös vaatimattomammassa osassa olevat vaihtoehtoiset jauhot tulevat kasvattamaan suosiotaan vuodesta 2020 eteenpäin. Keittiömestari, kirjailija ja juontaja Maunika Gowardhan sanoo, että useita erilaisia jauhoja, kuten kookosjauhoja ja kikhernejauhoja, sisältävät reseptit tulevat olemaan suosittuja. Hän ennustaa myös trendiä, jossa lisätään täysjyväjauhoja tai ”attaa”, jota käytetään intialaisessa ruoanlaitoissa ja joka sisältää runsaasti kuituja.

Vaihtoehtoisten jauhojen valikoima on valtava. Mantelista, kookoksesta ja cassavasta tehdyt jauhot ovat nousussa, ja luvassa tulee olemaan vielä uusia uudistuksia, kuten kaalista, vihreästä banaanista ja cashew-pähkinöistä tehdyt jauhot, Annabel Wray ja Victoria Knight kertovat. Heidän asiakkaansa rakastavat kasvis- ja hedelmäjauhoja, koska he haluavat vähähiilihydraattisen ja viljattoman ruokavalion, joka sopii heidän ravitsemuksellisiin tavoitteisiinsa. Ruokavalmistajat etsivät myös mahdollisuutta esitellä uusia tuotteita, jotka sisältävät näitä vaihtoehtoisia jauhoja.

Siirapit ja juomat

Hedelmäsiirapit tulevat nousemaan esille ruoanlaitossa. Aina granaattiomenamelassista taatelisiirappiin, nämä sokerin vaihtoehdot ovat luoneet polkuaan supermarkettien hyllyille jo jonkun aikaa – ja nyt ihmiset kokeilevat yhä useampia makuja. Erilaisista hedelmälähteistä, kuten granaattiomenista, kookoksista ja taateleista saatavat siirappitiivisteet ovat yksi keino lisätä tiivistettyä, ainutlaatuista makua jälkiruokien, lihaglaseerauksien ja marinadien resepteihin.

Vuoden 2011 Ison-Britannian MasterChefin voittaja Tim Andersen uskoo, että kuivista virvoitusjuomista tulee iso asia. Yhdysvalloissa maustetut hiilihapolliset vedet, humaloidut virvoitusjuomat ja käymisen avulla valmistetut teet ovat olleet suosittuja jo pitkään, ja viime aikoina olemme alkaneet nähdä vastaavia tuotteita myös laajemmin Euroopassa ja Suomessa.

Nousussa ovat olleet myös matala-alkoholiset ja alkoholittomat cocktailit, hän jatkaa. Tämä on ollut suuri keskustelunaihe parin viime vuoden aikana. Suuria makuja ja matalia alkoholiprosentteja, Rich Woods kertoo. Hän näkee, että yhä useammat ja useammat baarit tulevat omaksumaan uteliaan ja luovan lähestymistavan alkoholittomia cocktaileja kohtaan, mikä on aiemmin ollut varattuna vain niiden alkoholia sisältäville sisaruksilleen.

DrinkUp Londonin festivaalijohtaja Siobhan Payne uskoo, että alkoholijuomamarkkinoilla olemme näkemässä makeampien ja hedelmäisempien makujen uuden nousun. Mutta tässä on kuitenkin oma vivahteensa – aikuismainen hedelmäisyys, mikä tarkoittaa taatelien kaltaisia kuivattuja hedelmiä ja karpaloita. Cosmopolitan odottaa paluutaan suosikkidrinkkinä. Herkullinen, helposti Instagramiin kuvattava diskohenkinen ja hedelmäisiä makuja sisältävä juoma.