Street food on tunnetusti täynnä mitä mielenkiintoisimpia kokeiluja ja makuelämyksiä ja se näyttääkin rantautuneen Suomeen jo ihan pysyvästi. Kyseinen konsepti mahdollistaa ruoan tuomisen sinne missä ihmiset on.

Se helpottaa aloittavia ravintola-alan yrittäjiä kokeilemaan pop up tyylisesti kuinka heidän ruokansa todella maistuu ihmisille. Plussana on myös pienet vuokrakustannukset, sekä mahdollisuus siirtyä helposti paikasta toiseen. Asiakkaat ovat tottuneet street food tyylisten annosten tarjonnasta festareilla ja tapahtumissa, joissa ruokakärryt ja ruokarekat muodostavat jonoja innokkaiden ruokailijoiden ympärillä. Kesäisten makuelämysten innoittamana monet street food yrittäjät ovat perustaneet pysyvämpiä ravintoloita myös sisätiloihin. Vastaanotto on ollut heille hyvin suotuisaa, mutta en silti sanoisi, että street food olisi viemässä osaansa niin sanotusti perinteisestä ravintola kokemuksesta. Kokemus näissä ravintoloissa kun on aivan erilainen. Välillä on mukava mennä ravintolaan istumaan, tilata rauhassa kolmen ruokalajin illallinen viineineen kynttilänvalossa. Street food ei tarjoa sellaista elämystä, joten en usko kilpailun olevan sen kummempaa ravintola-alalla, kuin aiemminkaan pikaravintolan ja perinteisen ravintolan. Niin sanotut perinteiset ravintolat ovatkin omaksuneet trendikkään street food tyylisuuntauksen myös oman menun tarjontaan. Monesta ravintolasta löytyy oma street food osionsa esimerkiksi baarin puolella, jossa helposti syötäviä annoksia voi nauttia oluen juonnin ohessa. Myös esimerkiksi laivojen buffetit tarjoavat tunnetuimpia street food ruokia, kuten tacoja ja hot dogeja. Trendi on siis takuulla tullut jäädäkseen monenlaisten ruokien tarjoajien valikoimiin. Esimerkiksi nyhtöpossu on yleinen brunssi tarjonnasta tuttu uutuus, joka on rantautunut Suomeen street food kärryjen höyryistä. Jopa kauppojen hyllyistä löytyy nykyään street food trendin mukana tuomia ruokia ja monet olivatkin varmasti valmiita muutokseen valikoimissa.

Food market kokoaa kojut sisätiloihin

Uudessa nousussa on food market konseptit, jossa sijaitsee erilaisia street food ravintoloita, joista voit vapaasti ostella annoksia eri kojuista ja kerääntyä syömään niitä saman pöydän ääreen. Ravintola-alalla siis asiakkaan toiveiden kuuntelu on noussut todella korkeaan arvoon. Ei enää kamppailla kuka syö minun ravintolassani, vaan annetaan asiakkaalle täydellinen ruokailukokemus yhdistelemällä erilaisia makumieltymyksiä yhdeksi. Tämä helpottaa mm isompien porukoiden ruokailua ulkona, enää ei tarvitse miettiä mikä paikka sopisi kaikille ja varata pöytää, vaan porukka voi kävellä yhteen paikkaan, josta varmasti jokainen löytää mieleistä ruokaa. Myös lapsiperheiden ulkona ruokailu helpottuu huomattavasti, kun lapset ja aikuiset voivat valita ateriansa eri ravintolasta. Tehdään asioista astetta helpompaa, niin kaikki voittaa.

Street food on uusi fast food

Street food valloittaa ravintola-alaa siis oikeastaan pikaruokaloiden osalta. Ja tämähän on vain hyvä asia. Ihmiset arvostavat koko ajan enemmän terveellisiä elintapoja ja siten välttelevät kahdeksankymmentäluvulla trendeihin nousseita pikaravintoloita. Fast food on edelleen toiveessa, mutta terveellisemmässä muodossa. Näihin markkinoihin street food on iskenyt juuri oikeaan aikaan. Vaikka street food ravintolat tarjoavat myös burgereita ja hot dogeja on siellä usein myös paljon terveellisempiä vaihtoehtoja. Hyvä niin, sillä kun onälkä iskee ja kaipaa maukasta, mutta myös terveellistä ruokaa, niin street food tarjonnan joukosta löytyy varmasti aina vatsalle täytettä. Onko street food sitten vain väliaikainen huuma vai kenties jäämässä pysyvästi osaksi suomalaisten ruokatottumuksia? Vaikka trendien mukana tuomat innostukset ovatkin monesti nopeasti ohimeneviä houkutuksia on hieno huomata, että street food näyttää tulleen selkeästi pysyväksi osaksi nykyaikaista ravintola tarjontaa. Voisi sanoa, että street food on uusi fast food. Terveellisempi vaihtoehto nopeasti ja edullisemmin saatavalle aterialle.

Street food on uusi fast food