Viime vuosina Suomessakin valloilleen päässyt street food villitys jatkaa suosiotaan. Trendi on selkeästi jäänyt pysyväksi ja moni hieman kevyemmin ravintola-alalle haluava onkin varmasti ajatellut, olisiko minusta yrittäjäksi street food alalle. Mitä vaatii street food yrittäjyys ja onko se tuottoisaa?

Street food, eli katuruoka on ulkomailta Suomeen rantautunut ruokakulttuuri, jossa yleisesti annokset ovat helposti syötäviä ja nopea valmistaa. Makumaailma on usein mutkatonta, liittyen jonkun maan makuihin. Esimerkiksi Meksikolaiset burritot tai yksinkertaisesti amerikkalainen hod dog. Selkeät maut ja rento tunnelma tekee street foodista monille helposti kokeiltavan kokemuksen. Makuhermoja hyväilevän elämyksen jälkeen asiakas varmasti palaa saman kärryn ääreen myös seuraavan tapahtuman kohdalla.

Kaikki alkaa kärrystä

Toki intohimo ruokaa kohtaan ja visio oman ravintolan tarjonnasta on kaiken ydin, mutta street food yrittäjälle kärry on se mistä kaikki lähtee. Alkupääomasta suurin osa meneekin sopivan pyörän, kärryn tai rekan investointiin. Renkailla kulkeva keittiö täytyy täyttää sopivat standardit kokonsa ja käyttötarkoituksensa puolesta. Hyvin tärkeää tässä on myös saada oma menopeli laadukkaan ja näkyvän konseptin mukaisesti brändättyä. Parasta olisi, jos isossa tapahtumassa se oma rekka erottuu edukseen ja asiakkaat löytävät helposti herkkujen luokse. Brändäys onkin se seuraava iso etappi tuoreelle yrittäjälle. Kilpailun ollessa kovaa street foodin parissa, on mietittävä tarkkaan mitä ja miten tarjoat ruokasi odottaville asiakkaille. Trenditietoiset asiakkaan nimittäin vaativat ja luottavat ekologisuuteen, tuoreisiin raaka-aineisiin ja autenttisuuteen. Lisäksi kasvisruoka painoitteiset annokset kasvattavat suosiotaan ja niihin onkin usein panostettu todella hyvin ja laadukkaasti street food kojuilla. Tämä kaikki on hyvä tulla esiin selkeän brändäyksen kautta. Slogan, värit ja yleinen tunnelma on hyvä saada välitettyä selkeästi jo uuden yrityksen toiminnasta. Onneksi Suomessa on alettu kannustamaan aloittelevia ravintoloitsijoita ja on alettu järjestämään erilaisia tapahtumia, jossa uusien street food yrittäjien on helppo päästä menoon mukaan. Ravintolapäivä on toiminut monelle street food yrittäjälle alkusysäyksenä lähteä kunnolla alalle mukaan. Hyvänä esimerkkinä tästä Helsingin Teurastamon alueella toimiva B Smokery. Ravintola otti ensiaskeleensa ravintolapäivässä ja tämän innoittamana toiminta laajentui pysyväksi ravintolaksi. Myös ravintolan street food rekka on vielä nykypäivänäkin tuttu näky erilaisten tapahtumien tarjonnassa.

Street food siirtyy sisätiloihin

Kuten esimerkkinä tuo äskeinen B Smokeryn tarina, on moni muukin ravintola lähtenyt street food kärryjen tai rekan myötä perustamaan pysyvämpää pistettä street food tarjonnalle. Talven tullen Suomessa ulkona ruokailu ei ole enää niin mieluisaa ja jotkut yritykset vievät omat katuruokansa sisätiloihin. Popup tyylillä perustettuja street market keskittymiä löytyy jo monista kauppakeskuksista. Erittäin hyvänä esimerkkinä juuri avattu kauppakeskus REDI, jonka food market alueella toimii seitsemän eri street food tyylistä ravintoloitsijaa. Asiakkaat ostavat ruokansa mieluisalta kojulta ja valitsevat pöytänsä vapaasti yhteisestä ruokailutilasta. Näin erilaisten ruokien ystävät voivat ruokailla saman pöydän ääressä sulassa sovussa.

Street food siirtyy sisätiloihin

Pysyvän ravintolan perustaminen on street food yrittäjälle jo erilaisten tapahtumien myötä saadun menestyksen seuraava vaihe. Asiakkaat haluavat lisää ravintolan tarjontaa ja toivovat, että saavat sitä myös ympäri vuoden. Voisi siis sanoa, että olet todella päässyt läpi street food alalle, kun ensimmäinen pop up tai pysyvä ravintola aukeaa myös kesäkauden jälkeen. Jos ideasi on siis hyvä, tartu seuraavana ravintolapäivänä toimeen ja kokeile. Saattaa olla että makuelämys tai uudenlainen ideasi street food markkinoille on täysi menestys ja ensi vuonna mukana jo festareiden juhlahumussa.